هرآنچه درباره فرانچایز باید بدانید

خرید فرانچایز(حق امتیاز)

فرانچایز یک رابطه تجاری و نوعی از کسب و کار است که در آن یک نفر به عنوان امتیاز دهنده (franchisor)، به طرف دیگر به عنوان امتیاز گیرنده (franchisee) اجازۀ استفاده از نام تجاری خود و حق فروش و توزیع کالاها یا خدمات خود را در یک دوره ثابت می دهد.

franchisor

قوانین و مقررات حقوقی فرانچایزها

franchise

ارتباط خوب بین فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده یک امر حیاتی برای هر دو طرف است. با توجه به اینکه فرانچایز یا نمایندگی، یک قرارداد بلند مدت چندساله بوده و یک رابطه تجاری بلند مدت را ایجاد می کند، باید با بینش کامل و درک صحیح از بازار اقدام به سرمایه گذاری کرد. لذا درک قوانین و مقررات فرانچایزها می تواند تامل بر انگیز باشد.

سند (FDD) چیست؟

سند (FDD) نوعی سند اطلاعاتی است  که به موجب آن فرانچایز دهنده با آگاهی کامل تصمیم به واگذاری کسب و کاری به فرانچایز گیرنده بگیرد.

سند FDD

آشنایی با فرانچایز 

مفهوم فرانچایز

فرانچایز یا نمایندگی، روشی برای گسترش کسب و کار، توزیع کالاها و خدمات، بواسطه اخذ مجوز مربوطه است. فرانچایز، یک امتیاز است که به صورت یک حق انحصاری به یک فرد داده می شود و وی حق استفاده از علائم تجاری، نام و تبلیغات فرانچایزدهنده  را در ازای پرداخت مبالغی وبرای مدتی مشخص، به منظور ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات مربوطه را خواهد داشت.

franchise

نکات مهم قبل از خرید فرانچایزر

franchise

لازمه های کارآفرینی

قبل از شروع هر کسب و کار جدیدی و هر نوع کارآفرینی می بایست از خود بپرسید:

  1. آیا من دارای شرایط شروع کسب و کاری جدید یا کارآفرینی می باشم؟
  2. آیا توانایی انجام امور وظایف یک فرانچایز گیرنده را دارا میباشم؟
  3. آیا حائز شرایط کافی برای خرید فرانچایز مورد نظر می باشم؟

نکات مهم در گزارش های مالی یک فرانچایز

اظهارات مالی یک فرانچایز دهنده، سابقه مالی ثبت شده همان فرانچایز است و  در واقع آنچه که در FDD برای شما فراهم شده و حاوی اطلاعات مهمی درباره وضعیت مالی و قدرت مالی فرانچایز دهنده است.

گزارش مالی فرانچایز

دو مورد از مهم ترین صورت های مالی که حتما باید بررسی کنید :

  1. ترازنامه
  2. صورت حساب درآمد

موضوعات کلیدی و مهم در قراردادهای فرانچایز

1- استفاده از علامت و برند های تجاری

brands

یکی از مهم ترین مزایای خرید فرانچایز، امکان استفاده از علائم و برندهای تجاری شناخته شده و سرشناش است. در این قسمت از قرارداد لیستی از علائم تجاری که فرانچایز گیرنده می تواند از آنها استفاده کند منتشر می شود. فرانچایز گیرنده باید به این نکته توجه کند که آیا محدودیت هایی برای استفاده از علائم تجاری وجود دارد یا خیر.

معیارهای انتخاب یک فرانچایز

قبل از اقدام به خرید هرگونه کسب و کاری، نیاز است عوامل و شرایط مختلفی را که می توانند در موفقیت ها نقش داشته باشند ، شناسایی کنید. از آن جمله اند:

1- بررسی هزینه ها:

ابتدا می بایست با بررسی حداقل هزینه های یک فرانچایز قبل از رسیدن به مرحله ی سود دهی، توانمندی خود را از جهت برآمدن هزینه ها بسنجید یعنی بررسی کنید، آیا از پس این هزینه ها برخواهید آمد.

2- توانمندی مدیر فرانچایز:

توانمندی مدیر فرانچایز