چگونه نمایندگی ها از قدرت جمعی منفعت کسب می کنند

حتما شما هم نام رستوران های زنجیره ای بلندآوازه ای همچون مکدونالد و برگرکینگ و کافه هایی همچون استارباکس به گوشتان خورده است.

چگونه مکدونالد توانسته است تعداد بسیار زیادی شعبه را در اختیار خود بگیرند؟ مدل همکاری مکدونالد با شعبه هایش به چه صورت است؟ مدل بیزنس فرانچایز چیست و چگونه برای همکاری شرکت ها استفاده می شود؟

تعریف مدل فرانچایز

یک رابطه مدت دار و بلندمدت که فرنچایز دهنده حق بهره مندی از لیسانس و برند خود را به فرنچایز گیرنده می دهد و در زمینه سازمان دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت به فرنچایز گیرنده کمک میکند و در ازای آن مبلغی از درآمد فرنچایز گیرنده را در اختیار می گیرد. فرنچایز یک مدل از همکاری در کسب و کار است که برای عرضه یک محصول یا خدمت به کار می رود.

فرانچایز

کسب و کارهای کوچک و فرانچایز

اگر خرید یک کسب و کار موجود برای شما منطقی به نظر نمی رسد و از راه اندازی یک کسب و کار جدید هراس دارید (به خاطر احتمال بالای شکست) پس بهتر است مدل فرانچایز را مد نظر قرار دهید. در مدل فرانچایز، فرانچایز گیرنده ابتدا یک مبلغ اولیه پرداخت می کند (به خاطر التزام به کار) و در ازای فروش خود نیز مقداری از درآمد را به  گیرنده می دهد. در ازای آن اجازه استفاده از حق علامت تجاری فرانچایز دهنده، حمایت مداوم از طرف فرانچایز دهنده، حق فروش محصولات فرانچایز دهنده و استفاده از فرآیندهای سازمانی آن و آموزش های آن را به دست می آورد.

علاوه بر استفاده از یک برند پایدار و ثابت شده، فرانچایز گیرنده از مزایای دیگری نیز برخوردار می شود. عموما استارت آپ ها و کسب و کار های نو پا به علت ناآشنا بودن با فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی در سالهای اول اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و به همین دلیل احتمال زیادی برای شکست دارند. اما فرانچایز گیرنده می تواند از روش های موفق اجرایی و مدیریتی فرانچایز دهنده (که در طول زمان اصلاح شده و امتحان خود را پس داده اند) استفاده کنند و در دام اشتباهات خود نیفتند.

قدرت دسته جمعی فرانچایز

قدرت دسته جمعی

وقتی تعداد زیادی کسب و کار کوچک تحت یک فرنچایز عمل می کنند از مزایای کار جمعی بهره مند می شوند. قدرت بالاتر در خرید و چانه زنی از موضع بالا (به علت تعداد بالای مصرف کنندگان) می تواند به آنها کمک کند. به علت درآمدهایی که در اختیار فرنچایز دهنده داده می شود، می توان در مقیاس وسیع تری تبلیغات کرد و با قدرت بیشتری در زمینه برندسازی عمل کرد. در مدل فرنچایز شرکت های تحت حمایت دیگر نیازی به وقت گذاشتن و هزینه کردن برای برندسازی و تبلیغات ندارند و تمام مراحل تبلیغات توسط شرکت فرنچایز دهنده به صورت متمرکز انجام می شود.