هرآنچه درباره فرانچایز باید بدانید

خرید فرانچایز(حق امتیاز)

فرانچایز یک رابطه تجاری و نوعی از کسب و کار است که در آن یک نفر به عنوان امتیاز دهنده (franchisor)، به طرف دیگر به عنوان امتیاز گیرنده (franchisee) اجازۀ استفاده از نام تجاری خود و حق فروش و توزیع کالاها یا خدمات خود را در یک دوره ثابت می دهد.

franchisor

خرید فرانچایز برای کسانی که صاحب کسب و کار نیستند و یا تجربه راه اندازی کسب و کار را ندارند یک حرکت هوشمندانه است.در حالت ایده آل فرانچایزینگ ،یک برند معتبر را برای ارائه محصول یا خدمات تامین می کند.علاوه بر آن در این نوع از کسب و کار ریسک های رایج در راه اندازی بیزنس کاهش می یابد.

خرید فرانچایز می تواند محدودیت هایی برای کسب و کار شماد ایجاد کند

قوانین و مقررات حقوقی فرانچایزها

franchise

ارتباط خوب بین فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده یک امر حیاتی برای هر دو طرف است. با توجه به اینکه فرانچایز یا نمایندگی، یک قرارداد بلند مدت چندساله بوده و یک رابطه تجاری بلند مدت را ایجاد می کند، باید با بینش کامل و درک صحیح از بازار اقدام به سرمایه گذاری کرد. لذا درک قوانین و مقررات فرانچایزها می تواند تامل بر انگیز باشد.

بر همین اساس، توصیه و رهنمودهای یک مشاور حقوقی با تجربه می تواند در درک مسائل حقوقی و جلوگیری از ارتکاب اشتباه،  موثر واقع شود. فرانچایزها تحت قوانین فدرال ایالتی اداره می شوند که لازم است فرانچایز دهنده، اطلاعات لازم و کافی را به فرانچایز گیرنده بدهد.

سند (FDD) چیست؟

سند (FDD) نوعی سند اطلاعاتی است  که به موجب آن فرانچایز دهنده با آگاهی کامل تصمیم به واگذاری کسب و کاری به فرانچایز گیرنده بگیرد.

سند FDD

شرح سرفصل های سند FDD در فرانچایز:

  • سابقه فعالیت و پیشینه ارائه خدمات و مجوزها و امتیازهای اخذ شده توسط فرانچایز دهنده
  • هویت و تجربه کسب و کار مدیران ارائه دهنده فرانچایز
  • سوء پیشینه و سابقه دعاوی حقوقی
  • سابقه ورشکستگی
  • اعلام هزینه های اولیه اخذ و راه اندازی حق امتیاز
  • اعلام سایر هزینه ها، مانند: هزینه های پشتیبانی، آموزش ، راه اندازی