معیارهای انتخاب یک فرانچایز
قبل از اقدام به خرید هرگونه کسب و کاری، نیاز است عوامل و شرایط مختلفی را که می توانند در موفقیت ها نقش داشته باشند ، شناسایی کنید. از آن جمله اند:
1- بررسی هزینه ها:
ابتدا می بایست با بررسی حداقل هزینه های یک فرانچایز قبل از رسیدن به مرحله ی سود دهی، توانمندی خود را از جهت برآمدن هزینه ها بسنجید یعنی بررسی کنید، آیا از پس این هزینه ها برخواهید آمد.
2- توانمندی مدیر فرانچایز:
برای سنجش قدرت مدیریتی خود در یک فرانچایز، موارد زیر را بررسی کنید:
- توانایی های خود در مدیریت یک فرانچایز یا کسب و کار
- مهارت های فنی و تجربه قبلی خود در خصوص فرانچایز مورد نظر
3- میزان تقاضا:
در بررسی میزان تقاضا لازم است توجه شود:
- آیا تقاضای کافی در منطقه شما برای محصولات یا خدمات ارائه شده توسط فرانچایز وجود دارد؟
- بررسی سالانه یا فصلی بودن تقاضا
- پیش بینی رشد تقاضا در آینده
- بررسی مشابه یا تکراری بودن خدمات و محصولاتی که ارائه می شوند
4- رقابت:
در این خصوص باید:
- میزان رقابت شرکت شما در بازار
- شرایط شرکت های رقیب
- قیمت خدمات و محصولات رقبا
مورد مطالعه دقیق قرار بگیرند.
5- نام تجاری و برند فرانچایزدهنده:
در انتخاب یک فرانچایز این نکته که یک نام تجاری و برند مورد انتخاب تا چه میزان اعتبار و مشهوریت در بازار دارد و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا نیاز است تا:
- بررسی میزان شکایات مشتریان و مصرف کنندگان
- میزان محبوبیت و شهرت برند
نیز مورد توجه قرار بگیرد.
6- آموزش و خدمات حمایتی:
اعتبار و ماندگاری یک برند و فرانچایز به خصوص به:
- میزان پشتیبانی و حمایت فرانچایز دهنده
- سطح آموزش هایی که توسط فرانچایز دهنده ارائه می شود ،
نیز بستگی دارد.
7- تجربیات فرانچایز دهندگان:
- دقت کنید آیا ارائه دهنده فرانچایز از سابقه و تجربه و قدرت کافی برخوردار است تا بیزنس موفقی به شما ارائه کند؟
8- برنامه های رشد و توسعی فرانچایز:
هر کسب و کار حرفه ای ، برای موفقیت خود چشم انداز ها و افق های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدتی را در نظر میگیرد.لذا توجه کنید که:
- آیا فرانچایز دهنده ، برنامه هایی جهت رشد و توسعه پایدار کسب و کار، ارائه کرده است؟